Tilfredshed med feriestedernes håndtering af Covid-19
Dugfriske interviews udført blandt turister langs med Vestkysten viser en høj overordnet tilfredshed med feriestederne. Især strandene og naturen er uhyre værdsatte, mens der lokalt bliver peget på konkrete forbedringspotentialer.
Pressemeddelelse
Destination Nordvestkysten og Destination Vesterhavet står bag analysen, der omfatter 10 danske kystbyer, heraf 6 beliggende i Lemvig, Jammerbugt og Hjørring kommuner. Det er Thyborøn, Slettestrand-Thorupstrand, Blokhus, Løkken, Lønstrup og Hirtshals-Tversted, hvor der er afholdt interviews med gæsterne i juli. 77% af gæsterne på tværs af de 10 udvalgte feriesteder er tilfredse eller meget tilfredse med deres rejsemål overordnet set. Særligt gæsterne i Løkken og Blokhus topper listen, hvor hele 95% af de adspurgte gæster er tilfredse eller meget tilfredse. Når turisterne bliver spurgt om deres oplevelser, går besvarelserne typisk på tilfredshed med strandene, naturen og kystområder, men også en efterspørgsel på et højere informationsniveau samt mulighed for afstand til hinanden på offentlige og private arealer.
- Vi kan se i tallene, at der generelt er flot tilfredshed med feriestedernes håndtering af Covid-19, og det er jo erhvervet, dvs. de virksomheder, der er i kontakt med turisterne, som kan tage æren for de resultater. Coronakrisen har selvsagt udfordret butikker, spisesteder, overnatningssteder og attraktioner i og med der er indført mange tiltag for at gøre feriestederne så trygge som overhovedet muligt, siger Anna Oosterhof, der er Projektchef hos Destination Nordvestkysten.
Arkivfoto: ln/ok. Musik hos Mellma
Rum til forbedring
Mange turister er tilfredse med de enkelte forhold under deres ferie, f.eks. er 84% tilfredse med muligheden for god håndhygiejne. Desuden er fire ud af fem tilfredse med overnatningsstedernes håndtering af smittesituationen. Trods den generelle tilfredshed, har den store koncentration af mange turister i juli gjort, at omkring hver fjerde gæst på tværs af feriestederne mener, at det har været svært at overholde afstandskrav, selvom de gerne ville.
- Vi har et par enkelte udmeldinger fra turister, der har besøgt vores kystbyer i en - på mange måder- anderledes juli måned, hvor vi har set rigtig mange danske og i mindre grad udenlandske turister. Enkelte har vurderet, at afstandsmulighederne til de øvrige besøgende har været svært at overholde. Så det er et opmærksomhedspunkt, hvor der er et forbedringspotentiale.
- Derudover peger Anna Oosterhof på strande, kystområder og natur som gode muligheder for at holde afstand. De bliver flittigt besøgt af turister i hele området, og turisterne er meget begejstrede for naturoplevelserne, da der her er god plads og derfor nemmere at holde afstand. Området, omgivelserne, miljøet, naturen og strandene er de oplevelser, som turisterne primært vil anbefale til venner og familie.
- Det fortæller os jo noget om, at vi har et fantastisk ”corona-venlig” grundprodukt i naturen og ikke mindst tilgængeligheden til naturen, som turisterne sætter meget stor pris på. Samtidig kan vi se, hvad der er på ønskelisten: Det er et større udvalg af butikker og restauranter samt bedre information om, hvad de kan opleve under deres ferie. Sidstnævnte kan relateres til, at der i år er rigtig mange førstegangsbesøgende grundet grænselukninger tidligere på året.
- Vi står nu med nogle foreløbige resultater, der kan bruges som indspark og rettesnor for resten af sæsonen til helt specifikt at løfte gæsteoplevelsen og fremadrettet opnå en endnu større tilfredshed og anbefalingsvillighed, siger Anna Oosterhof.
North Hygge og god stemning på North Shore Surf: Arkivfoto: ln/ok
- Men endnu vigtigere er det, at vi kan påvise positive resultater i juli, til trods eller -måske- takket være Corona. Det er altid nemmere at bygge videre på en succes, og den høje tilfredshed er et godt grundlag for flere genbesøg på andre tidspunkter af året og til 2021. De mange førstegangsbesøgende har fået smag for vores fremragende kyster og nu består opgaven i at få dem til at genbesøge vores destination.
Anna Oosterhof. arkivfoto: ln/ok
Fakta om midtvejsrapporten, juli 2020
- Undersøgelsen er gennemført af Epinion i samarbejde med Destination Vesterhavet og Destination Nordvestkysten.
- I Destination Nordvestkysten er der gennemført interviews i de stærke feriesteder Thyborøn, Slettestrand-Thorupstrand, Blokhus, Løkken, Lønstrup og Hirtshals-Tversted.
- Den er finansieret af Destination Vesterhavet og Destination Nordvestkysten i samarbejde med Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsen.
- Midtvejsanalysen fra juli 2020 bygger på i alt 1.339 face-to-face interviews gennemført i juli 2020. Respondenterne er minimum 15 år og opfylder kriterierne for at være turist.
Om Destination Nordvestkysten:
Destination Nordvestkysten er et turismestrategisk samarbejde mellem fem kystkommuner med en sammenhængende kyststrækning på knap 250 kilometer og 5,8 mio. overnatninger, hvilket gør Destination Nordvestkysten til Danmarks tredjestørste destinationsselskab. Destination Nordvestkysten har en erhvervsmæssig tilgang til turismeudvikling og styrker turismen langs med kysten i samspil med de lokale, regionale og nationale aktører.